söndag 27 maj 2007

Sallad på tonfisk och bönor

Vi var redan på väg på pizza efter en lång promenad i solen, men jag bestämde mig i sista stund för att slänga ihop en sallad på vad som råkade finnas hemma i skafferiet. Detta blev resultatet:

1 burk tonfisk i vatten
1 burk vita bönor
1 bit vitkål
2 tomater, kärnhusen borttagna
1 bit gurka
1 liten gul lök
1 bit fetaost
1 näve pinjenötter, rostade i stekpanna

Dressing:
1 msk rödvinsvinäger
4 msk olivolja
1 tsk fransk senap
1 msk majonnäs
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk torkad dill
1 tsk torkad gräslök
1/2 tsk honung
1/2 tsk svartpeppar
salt

Jag lät bönorna och tonfisken rinna av, skar resten av ingredienserna i bitar och lade allt utom pinjenötterna i en skål. Ingredienserna till dressingen hittade jag på medan jag gjorde den, trots (eller tack vare) det blev den förvånansvärt lyckad. Dressingen kan kännas rätt så stark då man provsmakar den pga senapen och vinägern, runda av med mera honung eller socker i så fall.

När allting var klart, hällde jag dressingen i skålen och rörde om ordentligt. Till sist lade jag i de rostade pinjenötterna och vände om salladen några gånger. Klart! Den här salladen hamnar definitivt i receptbanken.

Inga kommentarer: